10 Himpunan Mutiara kata Pilihan


 Terkadang mutiara kata atau bait-bait kata seumpama ini tidak sekadar suatu pembacaan sahaja. Namun lebih daripada itu untuk kita fahami apakah sebenar maksud yang tersirat disebalik kata-kata tersebut. Jom sama-sama kita hayati mutiara kata di bawah ini :

1. Don't put until tomorrow what you can do today - Jangan menunda pekerjaan sampai esok kalau boleh disiapkan di hari ini.

2. Jangan bermimpi jadi kucing kalau tidak pernah jadi tikus - Jangan pernah memaksakan diri jadi pemimpin kalau belum pernah merasakan perjuangan menjadi pengikut/staf/anak buah. Kata mutiara ini sama dengan "a good leader comes from a good follower" (Pemimpin yang bijak lahir dari pengikut yang setia)

3. Yesterday is a history, tomorrow is a mistery and today is a gift. That's way it is called 'present' – Kemarin adalah sejarah, esok adalah sebuah misteri dan hari ini adalah sebuah hadiah (Inspiring word yang dikutip dari master Oogway - film Kung fu Panda)

4. Janganlah anda menjadi buih yang pecah apabila melanda pantai, tetapi jadilah angin yang sanggup melahirkan gelombang.

5. Anda tidak selalu dapat mengubah orang lain, tetapi anda dapat mengubah bagaimana anda menanggapi mereka.

6. Gunakan waktu anda semaksima mungkin, maka dihari tua anda tidak akan mengatakan, "Seandainya saya masih muda."

7. Kita tidak harus mengorbankan harga diri agar disukai orang lain.

8. Kehidupan adalah berkat, kerananya nikmatilah. Jangan menyesal masa lalu dan takut akan masa depan.

9. Peduli pada orang lain bermula dengan peduli pada diri sendiri.

10. Setiap masalah ada jalan keluarnya, setiap konflik ada solusinya, setiap krisis mengandung peluang (Presiden SBY)


0 comments: